Saturday, February 7, 2015

Cerita ke Beijing 2


Kat sane jugak kita orang menapak ke Medan Tiananmen...punyalah luaaaaaassss kawasannya....dan aku tertarik dengan topi yang dipakai oleh perempuan ni...mungkin datang dari salah satu etnik rakyat di negara tersebut.

di kawasan medan yang luasss itu...



Dari Medan Tiananmen..sambung menapak ke Forbidden City. Pun luaaaassss jugak kawasannya...mentang-mentanglah China ni tanahnya luas...satu-satu kawasan tu dibina dalam lingkungan yang luas...baru puas ati ek..Forbidden City ni dalam satu pagar yang sama ada beberapa istana tempat maharaja, maharani, gundik-gundik mereka tinggal.



Yang cantiknya ukiran bangunan istana-istana tu...penuh dengan seni dan halus ukirannya. Bagi orang yang minat dengan ukiran lama ni memang sesuailah...aku minat cuci mata tengok istana lama peninggalan zaman maharaja china dulu.




amacam..klasik tak vending machine ni... eh..silap-silap masuk duit..air tin tak kuar-kuar..hehe


dah penat berjalan makanlah pulak...boleh tahanlah menunya tapi...tapi...tawar!! takdelah rase pedas sikit ke...tengok food presentation tu memang dah lulus dah...tapi bila perut memasing dah lapar...apa pun makan semuanya sedap..hehe




No comments: