Monday, August 31, 2015

Puding Sri Terengganu namanya..

Nama puding tu bukan aku pandai-pandai letak atau reka tapi resepi ni aku ambik dari buku resepi arwah mak aku yang dah lama tersimpan. Belek punya belek..nampak resepi ni dan aku masih teringat yang arwah dulu selalu jugak buat puding ni masa zaman aku sekolah dulu. Mungkin namanya Sri Terengganu sebab masa tu aku tinggal dan bersekolah di Terengganu..
Buku lama..tulisan pun gaya orang dulu-dulu...resepinya simple jer..mudah,pantas dan yang paling penting senang nak buat. Aku kalau baca resepi yang panjang-panjang dan bahan-bahannya pun dah 2 muka surat..kirim salamlah jawabnya aku nak buat..memang jiwaku bukan ke arah itu....:P

So bagi yang nak cuba..atau saja suka-suka nak habiskan bahan-bahan yang dah lama terperap kat pantry tu bolelah cuba buat....


nanti koranglah letaklah selang seli adunan yang telah diwarnakan tu.....pastu amiklah garpu ke..lidi sate ke..suka hati koranglah nak guna apa...pastu lorekkan atas puding tu..jadilah bentuk spider...nampaklah cam ade design sikit......jangan lupa masukkan dalam freezer dulu bagi keras...baru cun nak makan...:-D



gambar yang bawah ni kali pertama buat..dalam loyang petak..yang kat atas tu dah kali kedua..yang tu guna loyang bulat pulak..mana-manalah labu....semuanya bolehh....

3 comments:

Zinnia Z A said...

Bestnye pergi Korea . . . .:)

Nur diyana said...

Sedapnye. Suami sy org terengganu, tapi tak pernah makan puding ni.

nooreenazura said...


Zinnia: Best sebab dapat tengok negara orang..:-)

Nur diyana: bolelah cuba..senang dan simple je..:-)