Friday, August 14, 2015

Korea Part 1

Annanseyoo!!!..Dah lama balik Malaysia baru nak cite pasal Korea...aduhaiii...tak sempatlah nak karang ayat nak cite tapi hati ni tak sabar-sabar nak cite..sebelum aku terlupa banyak perkara...maklumlah makin "muda"...baik aku abadikan dalam blog aku ni...tu pun yang mana aku ingat....p

Kali ni macam tahun-tahun sebelumnya..office aku buat trip lagi...dan tahun ni kita jelajah Korea pulok....tahun 2010 dulu pun aku dah pergi Korea tapi masa tu permulaan musim sejuk..awal Disember..tapi kali ni spring season...cuaca dingin dengan cahaya matahari yang memancar-mancar...dan trip kali ni jugakkkk.....Ya Allah...mencabar betullah buat aku yang dah lama tak menapak jauh ni..... naik bukit..turun bukit...dengan enam kali naik flight...turun flight....fuhh...kalah peserta yang masuk amazing race tu...tapi pengalaman tu lah yang mahal...


Perjalanan aku bermula pada 29.4.2015 malam bertolak dari Senai Airport ke Klia.Dari Klia ambik connecting flight terus ke Seoul. Yang bestnya luggage semuanya collect di Seoul nanti..jadi bawak badan jelah lenggang kangkung..
 
Dalam flight apa lagi nak buat..kalau tak makan..layan movie...kalau tak tido...makan..perjalanan pulak ambik masa lebih kurang 5 jam..


Awal-awal pagi sampai dah kena mendaki bukit..uhuk..uhuk...tapi viewnya cantikkk...






Ni tempat pertama yang aku jelajah...Namsan Park Lover Locks...kat tepi ni punyalah banyak mangga-mangga cinta yang dikunci kat situ...konon macam kau kunci cintaku di hatimu...sampai berkarat dah mangga-mangga tu aku tengok...agaknya perasaan cinta pun dah berkarat..kah...kah...kah





view dari atas bukit tu..sebahagian kota seoul..padat sepadat eh..


jalan-jalan lagi nampak mamat ni diri tegak tak gerak-gerak..siap pakai baju pahlawan lagi..


Kemudian kami bertolak ke Gimpo International Airport untuk fly ke Pulau Jeju...yeaaayyyy....yang ni best sebab  pemandangan di sana sangatttlah cantikkkk....itu aku cite kemudian..yang aku nak cite ni sampai je ke Jeju Island..kami dibawa ke  Mystery Road..kenapa misteri?..sebab sampai je di pertengahan jalan raya tu...enjin kenderaan dimatikan dan kenderaan bergerak sendiri ke depan..seperti ditarik..katanya kuasa graviti di tempat tersebut yang menarik kenderaan tu sedangkan jalan tu menaik...aku yang duduk dalam bas ni pun mulanya rase pelik apasal berhenti kat tengah-tengah jalan ni...rupanya tetiba selepas itu bas bergerak sendiri....dah jadi tempat tarikan pelancong pulak..





ramai pulak nak bergambar ngan papan tanda ni ha..


                                                  aku pun sama...hihi..

Pastu pergi ke Yongduam Rock..pembentukan batu-batu kesan dari letusan gunung berapi beribu tahun yang lalu..hasilnya nampak tak macam kepala naga kat batu tu?.....aku nampak je macam kepala naga..kalau korang tak nampak aku tak taulah...hehe...




masa ni dah senja..sempatlah enjoy sunset view...
 
 
end of the day barulah check-in hotel..macam nak tercabut kaki aku dibuatnya...mana taknya..dari semalam sampai tak rehat-rehat lagi..ni namanya bercuti sambil kerah tenaga....hihi

 
 
cute pulak big bears ni kat lobby..
tido dulu...esok moga aku diberi kekuatan untuk sambung part 2 k...babai..

 

No comments: