Sunday, April 19, 2015

Bandung Day 1

Hiiiiii guysss!!!......dah lama tak bercerita di sini...Aku baru je balik dari Bandung...kisahnya nak buat reunion dengan kawan-kawan zaman belajar di Uni dulu....mulanya ramailah  yang nak pergi sama-sama..last-last tinggal tiga orang je yang confirm nak pergi ke Bandung termasuklah aku...tiga orang pun tiga oranglah...janji sampai ke Bandung..heee

Aku pergi pada 2.4.2015 hingga 5.4.2015...tapi memandangkan aku ni tinggal kat hujung benua Asia..nampak gaya aku kena ke KL sehari lebih awal supaya aku tak rushing..nama pun nak pergi bercuti...takkan aku nak biarkan diri aku ni terkejar-kejar....ye dak??..haruslah santai-santai menikmati masa yang terbuang...hehehe..jadinya 1.4.2015 tu aku fly ke KLIA2 dengan Air Asia...ni kira first time aku jejak klia2 sejak dah beroperasi ni...fuhhh!!..punyalah jauh nak menapak nak ambik luggage...kereta buggy tu memanglah ada..tapi bagi kat warga emaslah yang naikkan....aku rasa ada dekat sebatu kut jarak nak sampai ke tempat luggage tu...punyalah brilliant idea arkitek yang buat klia2 ni dulu....

disebabkan antara tiga orang yang nak melancong ni..aku yang paling awal sampai...jadi aku decide bermalam di Tune Hotel....sebelah klia2 tu je...tapi bagi aku yang baru first timer ni..melilau jugaklah nak mencari hotel tu...nasib baik jumpa orang-orang yang baik hati yang sudi tunjuk arah kat aku..hehe..

Flight kitaorang pukul 650am keesokkannya...sebab tu aku stay dulu di tune hotel..ni first time jugak jejak hotel tu...not bad...oklah....biliknya pun bersih... pada aku selesalah  jugak untuk transit sementara nak tunggu connecting flight...janji dapat baring..golek-golek...tengok tv ...harga bilik pun berpatutan..









 
ni pulak di lobi hotel...saja aku lepak kat lobi sementara tunggu dua orang kawan aku tu sampai..sorang dari perak..dan sorang lagi dari melaka...nak tidur kat bilik..mata tak nak lelap..maklumlah berubah tempat tidur...manakan sama...hehehe..






penerbangan ambik masa lebih kurang 2 jam dan masa di sana lewat 1 jam dari masa kita...memandangkan sampai pun awal pagi..kedai pun tak bukak lagi..apalagi..kita pi sarapan dulu...apa-apa pun perut kena kenyang sebelum memulakan misi..hehe.....
Di airport kami bertemu dengan tourist guide cum driver cum bodyguard kami(mood perasan gi melancong pakai bodyguard) iaitu Dadang....selama kami di sana..dibawa oleh Pak Dadang ni..sebut je nak ke mana..bisa saja dibawa....:-)





 
Misi pertama melaburkan rupiah di Pasar Baru...kalau dah sampai ke Bandung tapi tak jejak ke pasar ni memang tak sah...bagi yang suka shoppinglah....dahlah bertingkat-tingkat...mau sesat jalan dalam pasar ni....setiap tingkat ada pengkhususan barang...sebut je ko nak beli apa..kain pasang...kain lace...telekung..beg...macam-macam ada...bila dah banyak sangat macam ni...aku pun rambang mata tak tau mana yang cantik...bila dah tenang-tenang,baru beli dengan waras..hahaha...

 
 
 

cantikkan sulamnya..macam manalah tak rambang mata ni memilih...


tengahari tu kami dibawa makan ke restoran makanan sunda.. menunya banyak..nama pun pelik-pelik..aku pilih yang senang nak telanlah kat tekak aku..


aku suka jus alpukat ni...jus dari buah avocado...sedap weehhh....bestnya kalo dapat minum sejuk-sejuk ni..


aku order ni..nasi ayam kampung kacep


ini pulak nasi timbel tapi lebih kurang macam nasi ayam goreng penyet jee..
 
 
ni pulak nasi rawon dageng
 





Misi di pasar baru pun dah..makan pun dah...barulah check-in hotel. Mulanya aku ingatkan main-main je nama hotel ni...rupanya betul sungguh! namanya Hotel Kembang..kat Jalan Cihampelas. Simple je interior decorationnya...malam tu kami decide untuk berehat je dalam bilik...badan pun kena recharge balik ni..nak sambung misi esok pulak...tapi yang nyata misi hari pertama dah tercapai!!!...:-)
Nanti aku sambung cite hari kedua pulak k...tq sudi baca..:-))



 

 

2 comments:

Nett said...

Syoknya dier jenjalan....

nooreenazura said...

tu la...kalo ko ade sekali ari tu lagi syokkk nett...